Random header banner 1 Random header banner 2 Random header banner 3 Random header banner 4 Random header banner 5

Klik op de onderstaande links of op om direct naar de volgende onderwerpen te gaan:

Let op! Ieder scherm op de cyclos-website heeft een unieke naam linksboven in het middengedeelte en een paarse help-knop rechtsboven. Als je op deze paarse help-knop klikt, verschijnt er een pop-up scherm met specifieke informatie over de betreffende functie. Sluit dit scherm weer door onder in het scherm op “sluiten” te klikken.

In een aantal schermen van het systeem kun je de volgende knoppen tegenkomen:
Wijzig-knop; met deze knop open je een scherm waarin je informatie kunt invoeren en opslaan.
Een gekleurde wijzig-knop betekent dat een invoerscherm al informatie bevat (die je dus kunt wijzigen)
Wis-knop. Selecteer deze knop als je de invoer wilt verwijderen.

Kort overzicht

Zoeken:

In Cyclos kun je zoeken naar personen, producten en diensten en je kunt betalingen verrichten.

Profiel:

Al je persoonlijke informatie komt terecht in een persoonlijk profiel. Je kunt dit profiel aanpassen zodat andere leden jou beter kunnen vinden.

Advertenties:

Je kunt ook advertenties plaatsen voor goederen of diensten die je vraagt of aanbiedt.

Transacties:

Je kunt betalingen doen, en de eco’s worden dan direct geplaatst op de rekening van de ontvanger (de verkoper). Het is mogelijk om een factuur te sturen (die eerst door de ander geaccepteerd moet worden) voordat de eco’s worden overgeboekt. Alle transacties zijn zichtbaar in je persoonlijke rekeningoverzicht.

Nieuws:

De systeembeheerder kan algemene nieuwsberichten naar alle leden sturen (zichtbaar op de website), maar ook persoonlijke boodschappen en waarschuwingen naar individuele leden, indien dit nodig is.
   

Om te beginnen…

Aanpassen van je persoonlijk profiel
Je kunt het beste beginnen met het aanpassen van je persoonlijk profiel (Menu: Persoonlijk > Profiel). Het profiel is de plek waar al je persoonlijke informatie terecht komt. Ook de andere leden hebben toegang tot deze informatie. Mocht je dit geen prettig idee vinden, dan kun je een aantal velden van je profiel afschermen (verbergen:) zodat de andere leden deze informatie niet meer zien wanneer ze je profiel bekijken. In je persoonlijk profiel kun je ook je wachtwoord wijzigen. Wees voorzichtig met je wachtwoord. Jij bent namelijk de enige die jouw wachtwoord weet. Ook de systeembeheerder weet je wachtwoord niet. Waarschuw de beheerder in geval van problemen.

Rekeningoverzicht bekijken
Ga naar de pagina rekeningoverzicht (rekening > rekeningoverzicht) om te zien hoeveel eco’s je op je rekening hebt staan. Op deze pagina kun je ook je betalingsoverzicht vinden.

Adverteren van producten en diensten
Voor een vraag of aanbod van producten en diensten kun je een advertenties plaatsen (Persoonlijk – Producten en Diensten). Als je het maximaal toegestane aantal advertenties bereikt, krijg je een melding dat je eerst een of meer oude advertenties moet verwijderen.

Zoeken naar leden, producten & diensten
Om te zoeken naar andere leden, producten of diensten ga je naar Zoeken > leden of naar Zoeken > producten & diensten. Je kunt hier verschillende zoekvelden invullen. Er is geen sprake van verplichte invoer. Probeer eerst te zoeken op een trefwoord. Indien dit teveel zoekresultaten oplevert, is het mogelijk om de selectie te verfijnen met de extra zoekopties in de “uitgebreid” functie.

Persoonlijke rapporten
Naast de informatie in het profiel, geeft het systeem nog wat aanvullende informatie over leden zoals: de aanmaakdatum van een rekening, verschillende transactiestatistieken en nog wat aanvullende rekeninginformatie. Je kunt je eigen persoonlijke statistieken bekijken via Persoonlijk > statistieken. Je kunt ook de activiteiten van andere leden bekijken. Dit doe je door op Bekijk persoonlijke stats. te klikken op de profielpagina van het betreffende lid.

Toevoegen leden aan je contactenlijst
Normaal gesproken begint een uitwisseling met een ander lid (een e-mail, betaling, referentie, etc.) op de persoonlijke profielpagina van dat andere lid. Deze pagina bereik je normaal gesproken via de zoekpagina. Als je veel zaken met hetzelfde lid doet, dan kun je hem of haar toevoegen aan je persoonlijke contactenlijst. Dit doe je door op de persoonlijke pagina van het betreffende lid voeg toe aan contactenlijst te selecteren.
Vanuit je contactenlijst (persoonlijk > contacten kun je vervolgens rechtstreeks een e-mail sturen aan een contact, zijn/haar profiel openen en andere acties doen. Als je in je contactenlijst op de wijzig-knop klikt, kun je aanvullende informatie over een lid toevoegen. Deze informatie is alleen zichtbaar voor jou. Met de wis-knop (rood kruis) verwijder je een lid uit je contactenlijst.

Betalingen verrichten
Betalen doe je door nieuwe betaling te selecteren op de profiel-pagina van het lid aan wie je wilt betalen. Je moet dus eerst het lid zoeken via het linkermenu. Zodra je op OK klikt, worden de eco’s direct van jouw rekening naar de rekening van de ontvanger overgeboekt. De transactie wordt zichtbaar in het betalingsoverzicht van beide leden. Bij de afzender (betaler) in het rood met een minteken (-), en bij de ontvanger in het blauw met een plusteken (+).
Een andere manier om een betaling te verrichten is om een factuur (verzoek om betaling) naar een ander lid te sturen. Dit is een meer zakelijke manier van betalingen verrichten. Om een factuur te sturen selecteer je verzend factuur op de profiel-pagina van het gewenste lid (na zoeken via het linkermenu). Er opent dan een scherm waarin je een bedrag en een omschrijving kunt invoeren. Zodra je op OK klikt is de factuur bij jouw facturen zichtbaar als uitgaande factuur. Op jouw rekeningoverzicht kun je zien dat het aantal eco’s van de factuur is toegevoegd aan het toekomstig saldo.
Het andere lid ontvangt op zijn beurt een bericht dat er een nieuwe factuur is ontvangen en kan in zijn rekeningoverzicht zien wat het saldo zal worden als hij de factuur accepteert. Alleen als de ontvanger de factuur accepteert, worden de eco’s van de ene naar de andere rekening overgemaakt.
Wijst de ontvanger de factuur af (door op “weiger” te klikken), dan wordt er geen betaling uitgevoerd en gaan de toekomstige saldo’s van beide leden terug naar de uitgangspositie (voordat de factuur werd verzonden). Beide leden krijgen hiervan een melding.

* de Leenrekening: Deze rekening wordt alleen gebruikt voor het verstrekken van leningen. Als nieuw lid heb je wellicht (afhankelijk van de regels binnen de organisatie) een startaantal eco’s op je rekening ontvangen. Deze eco’s zijn “gemaakt” door ze van de leenrekening op te nemen. Al deze opnames van de leenrekening moeten op den duur worden teruggestort op de leenrekening en zijn in feite leningen. Je kan dus zeggen dat je normaalgesproken alleen een betaling aan deze rekening doet als je een lening terugbetaalt, of wanneer je het systeem verlaat. In dit laatste geval dien je het aantal eco’s dat je bij je aanmelding standaard ontving terug te storten op de Keerkringrekening.
* de Keerkringrekening: Dit is de dagelijkse rekening voor de organisatie. Je kunt deze rekening zien als een gewone ledenrekening die gebruikt wordt door de organisatie. Deze rekening wordt gebruikt om leden uit te betalen die taken voor de organisatie hebben verricht. Ook wordt op deze rekening de contributie geïnd. Voor alle normale betalingen naar en van de organisatie wordt deze rekening gebruikt.

Leningen
Een administrateur kan een leningbetaling aan een (beginnend) lid doen. Het lid heeft een overzicht van alle leningen in Rekening – Leningen. Een lid kan een lening in zijn geheel of in aparte betalingen aflossen. Elke lening heeft een vervaldatum, wanneer deze vervalt dan krijg het lid een persoonlijk bericht en de Administratie wordt ingelicht.

Uitloggen
Wanneer je klaar bent, dan kun je het beste het systeem te verlaten door in het hoofdmenu op logout te klikken. Indien je niet uitlogt, dan is dat een veiligheidsrisico voor je rekening. Het is zelfs mogelijk dat iemand jouw rekening kaapt als je een publieke computer gebruikt en niet uitlogt.